Tuesday 25 September 2012


SABRA DAN SHATILA HARI INI- 2012


30 tahun lampau 3,000-3,500 warga Palestin di kem pelarian Sabra dan Shatila di sembelih beramai-ramai. Kejadian ini di lakukan oleh manusia berhati haiwan, militia Kristian Phalangist. Mereka menceroboh masuk dengan bantuan Yahudi Israel.....




Pembunuhan bermula pada 16 September  dan berakhir pada 18 September 1982. Selepas militia phalangist meninggalkan tempat penyembelihan pada 8.00pg, wartawan yg di benarkan memasuki kem melihat ribuan mayat yang di siat-siat,di cacatkan dan ada antaranya yang di cacah dengan lambang salib.Seorang pemberita Amerika Janet Lee Steven menulis kepada suaminya Dr Franklin Lamb.......................
         "Saya melihat mayat wanita di dalam rumah mereka dengan kain yang tersingkap ke paras pinggang  kaki yang terkangkang, berdozen pemuda di tembak selepas di bariskan menghadap dinding di    tepi jalan, kanak-kanak dengan leher di kelar,wanita mengandung dengan perut yang di belah denganmata masih terbuka luas, wajahnya yang dihitamkan menjerit ketakutan dalam diam, bayi dan kanak-kanak yang di tikam atau di siat-siat dan di campakkan ke dalam timbunan sampah tidak terkira  banyaknya."

Terdapat banyak lagi pengakuan dari lain-lain wartawan yang mengatakan ramai wanita-wanita di rogol sebelum mereka di bunuh.
Pada hari ini tidak ada upacara untuk memperingati peristiwa ini. Jika peristiwa World Trade Center 9 September 2011 di ingati oleh seluruh warga dunia, Sabra dan Shatila hanya  untuk warga Palestin menelan segala kepahitan.Dan selepad 30 tahun tidak ada pihak yang di hukum dan di persalahkan.Tidak ada perbicaraan,tidak ada negara yang di serang,yang ada hanyalah pusara peringatan di Lebanon.Tidak ada pemimpin dunia yang datang setiap tahun untuk memberi penghormatan.
Ironinya,hanya Israel yang membuat inquiry rasmi walaupun banyak cacat celanya. Kahan Commission mengatakan Ariel Sharon yang bertanggungjawab dalam pembunuhan beramai-ramai ini..tetapi akhirnya Ariel Sharon juga yang menjadi PM Israel..






                                                                                                        



























No comments:

Post a Comment