Monday 8 October 2012

Pulau Tanpa Penduduk : 10 Terbaik


 

1. Pulau Okunoshima, Jepun

3 kilometer dari pesisir pantai Jepun, arnab adalah penghunai setia pulau ini. Arnab ini dari peninggalan binatang makmal yang dilepaskan setelah tentera Perikatan menawan pulau ini.
Pada 1929-1945 pulau Okunoshima digunakan sebagai tempat membuat senjata kimia gas beracun. Pelancong datang ke pulau ini untuk bermesra dengan arnab.




 

2. Pulau Antipodes, New Zealand 

Terlalu bahaya untuk didiami kerana keadaan cuaca yang sejuk dan angin yang ekstrem. Banyak kejadian kapal karam dan kematian.






 

3. Pulau Jaco, Timur Timor

Dianggap suci oleh penduduk tempatan. Akan tetapi di jadikan sebagai tarikan pelancong dengan perjalan ulang alik dan untuk perkhemahan.








4. Pulau Clipperton, Mexico

Di tinggalkan kerana perang saudara pada tahun 1914 meyebabkan lebih 100 orang penduduk terputus hubungan.Pada tahun 1917 penghuni terakhir di selamatkan,dan selepas Perang Dunia ke-2 ia ditinggalkan sepenuhnya.


 

5. Pulau North Brother, New York,A.S

Kerana ia kawasan lindungan untuk mengawan.Pada tahun 1885 terdapat hospital sebagai tempat kuarantin pesakit smallpox.






6. Pulau Battleship, Jepun

Nama sebenarnya Pulau Hashima tetapi lebih glamour sebagai Pulau Kapal Perang. Pada tahun 1887-1974 pulau ini masih didiami oleh pelombong arang batu sehingga pernah mencecah 5000 orang. Apabila perlombongan arang semakin tidak mendatangkan keuntungan maka ia ditinggalkan,Kini menjadi pusat tarikan pelancong.




7. Fort Carrol, A.S

Pulau buatan di bina pada 1847 yang berbentuk heksagon sebagai benteng di Sg. Patepsco. Pembinaannya tidak selesai semasa Perang Saudara bermula.Pada tahun 1921 tentera meninggalkan terus pembinaannya.

 

 

 

 

8. Pulau Lazzaretto Nuovo, Italy

Terletak di jalan masuk yang membentuk Venice.Pada tahun1468 ia di jadikan kawasan kuarantin mana-mana kapal yang datang ke Venice, untuk melindungi kota dari jangkita.Selepas tentera  meninggalkan pulau ini pada 1975, ia terus terbiar. 



 

 

9. Pulau Tree

Terletak di Laut China Selatan.Menjadi perebutan antara Vietnam, Taiwan dan China.Di bawah pentadbiran pihak Daerah Hainan,China.Hanya askar yang kelihatan di pulau ini. 



 

10. Pulau Palmyra Atoll, A.S

1000 batu ke selatan Hawaii.Terlalu terpencil untuk di diami.






Ada banyak lagi pulau yang tidak berpenghuni.Mungkinkah dalam banyak-banyak pulau itu tempat tinggalnya Dajjal??

No comments:

Post a Comment